چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

در اين وبلاگ سعي بر اين داريم كه روش هاي پيشگير از كمر درد و روش هاي درمان كمر درد را معرفي كنيم

فرق كمردرد و درد كليه

۳۷ بازديد

درد كمر و درد كليه چه فرقي باهم دارند؟


دانستن نشانه ها و محرك‌هاي درد كليه و كمر درد به شما كمك مي‌كند تا تفاوت آنها را از يكديگر تشخيص دهيد.

به گزارش مشرق، از آنجايي كه كليه‌ها در پشت بدن و زير قفس سينه قرار دارند، تشخيص اينكه دردي كه در آن منطقه احساس مي‌كنيد از درد كمر يا درد كليه‌ها ناشي شده دشوار است؛ اما علائمي وجود دارد كه مي‌تواند به تشخيص منبع درد كمك كند. محل، نوع و شدت درد از مواردي است كه مي‌توان براساس آن تشخيص داد كه عامل درد شما چيست.

چگونه درد كليه را تشخيص دهيم؟

كليه‌ها مواد زائد و سموم موجود در جريان خون را فيلتر مي‌كند كه اين باعث آسيب پذيري آن در برابر عفونت‌هاي مي‌شود. كلسيم، اگزالات و فسفر اضافي مي‌تواند در كليه‌ها جمع شده و باعث ايجاد سنگ كليه شود كه در صورت انسداد، دردناك خواهد بود. درد كليه اغلب در نتيجه عفونت يا وجود سنگ در لوله‌هاي خارجي كليه احساس مي‌شود.

اگر درد از ناحيه كليه شما ايجاد شده باشد، داراي ويژگي‌هاي زير است:

محل درد

درد كليه در ناحيه پهلو (كمر) يا قسمت مياني كمر شما يعني ناحيه‌اي در دو طرف ستون فقرات بين قسمت تحتاني قفسه دنده و باسن و معمولاً در يك طرف بدن ايجاد مي‌شود؛ اما در هر دو طرف ممكن است بروز كند.

نوع درد

در صورت داشتن سنگ كليه، درد آن معمولاً حاد و در صورت ابتلا به عفونت كسل كننده است (كه مانع فعاليت‌هاي روزمره شما نمي‌شود) و بيشتر اوقات درد به صورت مداوم و عميق خواهد بود. در حالت عفونت درد با حركت بدتر نمي‌شود يا بدون درمان خود به خود برطرف مي‌شود ام اگر سنگ كليه باشد با حركت سنگ ممكن است درد نوسان داشته باشد.

گسترش درد

گاهي اوقات درد به كشاله ران يا پايين شكم گسترش مي‌يابد. اگر فقط درد شكم و بدون كمر درد داريد، پس ممكن است اين درد مربوط به كليه‌ها نباشد.

شدت درد

درد كليه بر اساس شدتي كه دارد طبقه بندي مي‌شود. سنگ كليه معمولاً درد شديدي ايجاد مي‌كند و درد ناشي از عفونت نيز معمولاً خفيف است. سنگ‌هاي كوچك كليه اغلب از طريق دستگاه ادراري عبور مي‌كنند بدون اينكه درد زيادي ايجاد كنند. با اين حال، سنگ‌هاي بزرگ مي‌توانند دردي شديد و حاد ايجاد كنند كه وقتي از كليه به حالب منتقل مي‌شوند، بدتر مي‌شود. حالب‌ها لوله‌هايي هستند كه كليه‌ها را به مثانه متصل مي‌كنند و بخشي از سيستم ادراري هستند.

مواردي كه درد را كسل كننده يا شديد مي‌كند

معمولاً تا زماني كه مشكل برطرف نشود، هيچ چيز به صورت خودكار درد را بهتر نمي‌كند. در بيشتر موارد، درد كليه مداوم بوده و ممكن است در طول روز كاهش يا افزايش يابد، اما به طور كامل برطرف نمي‌شود. با اين وجود برخي از سنگ‌هاي كليه ممكن است خود به خود و بدون درمان از بين بروند.

اگر به عفونت كليه يا سنگ كليه مبتلا هستيد، ممكن است به موارد زيرمبتلا شويد:

تب و لرز، استفراغ و حالت تهوع، ادرار تيره، نياز فوري به ادرار كردن، درد هنگام ادرار كردن، عفونت مثانه، مشاهده خون در ادرار (اين مي‌تواند در هر دو مورد عفونت يا سنگ كليه اتفاق بيفتد) و مشاهده سنگ‌هاي كوچك كليه كه مانند سنگريزه در ادرار به نظر مي‌رسند.

علائم آسيب يا مشكلات شديد ممكن است شامل موارد زير باشد:

بوي بد دهان، تنگي نفس، ايجاد تورم در پاها، مچ پا، پا و ديگر اعضاي بدن.

كمردرد را چگونه تشخيص مي‌دهيد؟

حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان در دوره‌اي از زندگي خود دچار كمردرد مي‌شوند. كمر درد از درد كليه شايع‌تر است و معمولاً به دليل وجود مشكلي در عضلات، استخوان‌ها يا اعصاب پشت شما ايجاد مي‌شود.

كمر درد با ويژگي‌هاي زير مشخص مي‌شود:

محل درد

كمر درد مي‌تواند در هر نقطه از پشت شما اتفاق بيفتد، اما بيشتر اوقات در قسمت پايين كمر يا يكي از باسن‌ها احساس مي‌شود.

نوع درد

درد عضلاني احساس دردي آرام است، اما اگر عصبي آسيب ديده يا ملتهب شده باشد، درد شديد بوده و ممكن است به سمت پايين باسن، ساق پا يا حتي تمام پا را درگير كند.

شدت درد

كمر درد براساس مدت زمان ابتلا به صورت حاد يا مزمن طبقه بندي مي‌شود. درد شديد از چند روز تا چند هفته و درد مزمن بيش از سه ماه طول مي‌كشد.

مواردي كه درد را بهتر يا بدتر مي‌كنند

كمر درد ممكن است با حركت و يا نشستن يا ايستادن به مدت طولاني بدتر شود و اگر موقعيت خود را تغيير دهيد يا كمي سرگردان شويد ممكن است بهبود يابد. عضلات كمر ممكن است خود به خود بهبود يابند و درد بايد كاملاً برطرف شود.

علائم مرتبط با كمردرد

علائم ديگري كه ممكن است با كمردرد تجربه كنيد عبارتند از: محل درد ممكن است متورم به نظر برسد، اسپاسم عضله در ناحيه دردناك، بي حسي يا ضعف در يك يا هر دو پا (اگر درد به دليل مشكل عصبي است).

اگر متوجه شديد كه از كمردرد رنج مي‌بريد و نمي‌توانيد ادرار يا اجابت مزاج را كنترل كنيد، احتمالا چيزي بر روي اعصاب ستون فقرات شما فشار مي‌آورد

منبع ... مشرق نيوز

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.